Υ Νερό

«Το νερό στη Μεσόγειο» Μπορείτε να ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ (PDF FILE, 10.5 MB)

Περιεχόμενα


1η Ενότητα: Θεωρία
Το νερό στη Γη
Η προέλευση της ζωής/Η ζωή εξαρτάται από το νερό/Η κατανομή του νερού στη γη/Ο υδρολογικός κύκλος/Κλιματικές αλλαγές/Το νερό στις παραδόσεις
Μεσόγειος
Γεωγραφικό σκηνικό/Γεωλογικά χαρακτηριστικά και μορφολογία/Το κλίμα και η κυκλοφορία του νερού/Βιολογικά και χημικά χαρακτηριστικά/Ρύπανση
Χρήσεις και Καταχρήσεις
Η κατανάλωση του νερού / Νερό και Γεωργία /Νερό και Βιομηχανία/Tο νερό στο σπίτι/Νερό και Υγεία/Μέθοδοι για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του νερού
Παραρτήματα
1.Περιβαλλοντικές αλλαγές που σχετίζονται με φράγματα
2. Νερό & Οικοσυστήματα

ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ: Παιδαγωγικό Υλικό για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Γραμματεία MEdIES

Το υλικό αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση και την παρότρυνση των μαθητών της Α/θμιας και Β/θμιας να γνωρίσουν τις παραδοσιακές και νέες τεχνικές και πρακτικές συλλογής βρόχινου νερού.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Εισαγωγή στους στόχους, το περιεχόμενο και τις παιδαγωγικές κατευθύνσεις του υλικού.

00. ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
Γενικές οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς που θα υλοποιήσουν τις σραστηριότητες.

1. Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ & Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Οι μαθητές κατασκευάζουν ένα μοντέλο του κύκλου του νερού και μαθαίνουν για τις επιπτώσεις των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις λειτουργίες του κύκλου.

2. ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ
Οι μαθητές κάνουν έρευνα στο πεδίο για τον εντοπισμό και τη χαρτογράφηση των υδατικών πόρων -φυσικών και τεχνητών – του τόπου τους.

3. Η ΒΡΟΧΗ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ
Οι μαθητές κατασκευάζουν μία σχετική διάταξη για να μετρούν και να υπολογίζουν τη μέση βροχόπτωση στην περιοχή τους και συγκρίνουν τα αποτελέσματα τους με εκείνα των σχετικών Υπηρεσιών.

4. ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΒΡΟΧΙΝΟΥ ΝΕΡΟΥ

Οι μαθητές μελετούν στο πεδίο συστήματα συλλογής του βρόχινου νερού, εντοπίζουν τα τμήματα λειτουργίας τους και τα αποτυπώνουν σε σκίτσα και μακέτες.

5. (ΣΕ) TI XΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΣΤΕΡΝΑ;
Οι μαθητές ενημερώνονται για τα πλεονεκτήματα και τις απαιτήσεις ενός συστήματος συλλογής του βρόχινου νερού και τοποθετούνται μέσα από σχετικό παιχνίδι ρόλων.

6. ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
Οι μαθητές αξιοποιούν αρχειακό υλικό, λογοτεχνικά αποσπάσματα,  κ.ά. για τους τρόπους προμήθειας και αποθήκευσης του νερού δεκαετίες πριν στον τόπο τους και εκφράζονται μέσα από δραματοποίηση.

7. ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΩ, ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, ΣΥΛΛΕΓΩ
Οι μαθητές κάνουν μετρήσεις και υπολογισμούς για την ποσότητα του νερού που μπορεί να εξοικονομηθεί με τη χρήση του και αναλαμβάνουν δράση στο σχολείο τους.

8. ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ
Οι μαθητές εργάζονται με άρθρα σε μέσα ενημέρωσης σχετικά με τη διαθεσιμότητα και τη διαχείριση του νερού στα νησιά και φτιάχνουν τη δική τους “εφημερίδα” για το νερό.

9. Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Οι μαθητές μελετούν στο πεδίο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μνημείων του νερού – στέρνες, υδραγωγεία, δεξαμενές, κρήνες, κ.ά.- και διερευνούν την ιδιαίτερη λαογραφική και πολιτισμική σημασία τους.

10. ΣΤΑΛΑ – ΣΤΑΛΑ, ΛΕΞΗ – ΛΕΞΗ

Οι μαθητές ανακαλύπτουν τη γλωσσική παράδοση του τόπου τους σχετική με τα έργα για το νερό, δοχεία, κ.λπ.

Κατεβάστε εδώ ολόκληρο το παιδαγωγικό υλικό: ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ (2η έκδοση)

Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS- Προγράμματα για τα σχολεία

Η «ναυαρχίδα» των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων, το  γνωστό πλέον watersave, υλοποιείται και φέτος με την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ενώ εξακολουθούν και τα προγράμματα Climateaction και Επαναχρησιμοποίησης νερού, με διαθέσιμα και τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά πακέτα προς ενίσχυση  των εκπαιδευτικών.

Συλλέξτε το νερό της βροχής σε 11 βήματα

Η συλλογή των ομβρίων υδάτων δεν είναι απαραίτητα μια ακριβή και περίπλοκη διαδικασία. Ακολουθούν έντεκα βήματα για να συλλέξετε το νερό της βροχής και να καλύψετε τις ανάγκες σας χωρίς να σπαταλήσετε φυσικούς πόρους:

Το υδροδοτικό σύστημα της Αττικής

Μπορείτε να κατεβάσετε  έναν κατάλογο ΝΕΡΟ-ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-ΒΙΒΛΙΩΝ με λογοτεχνικά βιβλία για το ΝΕΡΟ από το Πρόγραμμα “ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ”.

Ακολουθείται από προτάσεις ΝΕΡΟ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ-pdf για την αξιοποίησή του.

Στα τέλη του 19ου αιώνα, διέσχιζαν το λεκανοπέδιο 700 χείμαρροι, ποτάμια και ρυάκια. Η οδός Σταδίου ήταν ποτάμι και μπαζώθηκε μαζί με τον αρχαίο Ιλισό, Ηριδανό και Κυκλοβόρο. Από τότε συνέχεια «βουλιάζουμε»……

Διαβάστε όλο το άρθρο: www.mixanitouxronou.gr/bazomeni-athina-pou-simera-kila-ipogia-erchete-sto-fos-tin-proti-neroponti/

Πειράματα με το νερό

Πώς καθαρίζουμε το βρώμικο νερό;

Μέτρηση της πυκνότητας υγρών

Πού θα πάει το νερό;

Πείραμα: Βρασμός του νερού

Και όμως το νερό δεν πέφτει!!

Πείραμα: Οι μαγικές φυσαλίδες

«Εσύ θα έπινες τα λύματά σου;» Ένα φυλλάδιο για το νερό, για νέους ανθρώπους

Το φυλλάδιο εκδόθηκε από την Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2012 και είναι πολύ χρήσιμο για τα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Πλήρες Υλικό για την Εκπόνηση Περιβαλλοντικού Προγράμματος για τη Λίμνη Κουμουνδούρου (Υδροβιότοποι)

Υγρότοποι: Μια ιστορία για το νησί μου– Γνωριμία με τις υγροτοπικές περιοχές της Κρήτης (παρουσίαση)

Υγρότοποι: Μια ιστορία για το νησί μου: Συνοδευτικό κείμενο διαφανειών

Περπατώντας σ’ έναν υγρότοπο: Σκέψεις και ερωτήματα

Το παραμύθι και η δημιουργική γραφή στο σχολείο: Πώς θα γράψουν τα παιδιά τις ιστορίες τους

Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει, του Μάνου Κοντολέων. Ακούστε ξεφυλλίζοντας το παραμύθι.

Πέφτει πέφτει η σταγόνα, Προσέγγιση με δραστηριότητες από το 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Το κάδρο και τα είδη των κάδρων-Μια πρώτη προσέγγιση για βίντεο/φωτογραφία

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΝΕΡΟΥ από το Δημοτικό Σχολείο Καράτουλα Ηλείας 2010

ΚΥΚΛΟΣ ΝΕΡΟΥ… ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ από το 5ο Δημοτικό Σχολείο Πύργου

«Νερό, Πηγή ζωής»: Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου-Κορδελιού (Συγγραφέας: Χαράλαμπος Σπινθηρόπουλος)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΥΕΛΙΚΤΗΣ ΖΩΝΗΣ,ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Δ ΤΑΞΗΣ 2012-2013 ΤΟΥ 1 ΔΗΜ.ΣΧ. ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

The story of bottled water (Greek)

Η κατασκευασμένη ανάγκη του εμφιαλωμένου νερού. Η αλήθεια για το εμφιαλωμένο νερό! – Καταπληκτικό Βίντεο

Επαναχρησιμοποίηση νερού σε μια κοινωνία ανακύκλωσης  (αγγλικά)

Ένας διαφορετικός κύκλος νερού (αγγλικά)

Δικαίωμα στο νερό και κλιματική αλλαγή Ιστοσελίδα εκπαιδευτικών

Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με σχετικά φύλλα εργασίας, που αναφέρονται στη μελέτη υδατικών οικοσυστημάτων κι ιδιαίτερα μιας θαλάσσιας περιοχής η μιας λίμνης, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των κατοίκων και των κοινωνικών ομάδων που συνδέονται με τις χρήσεις της ώστε να αναλάβουν δράση για τη διατήρηση ή/και τη βελτίωσή της.
Προγράμματα για μεγαλύτερα παιδιά για τους υγροτόπους

Το υδραυλικό ρολόι  και ο κοχλίας του Αρχιμήδη αποτελούν δείγματα της επινοητικότητας, η οποία αξιοποίησε το νερό για τη μέτρηση του χρόνου και ως μέσο άρδευσης, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της τεχνολογίας.

απεργία στον κύκλο νερού -οικολογικό παραμύθι  ΚΠΕ Καλαμάτας

leipsydria

Λειψυδρία στη νεροχώρα! – Βιβλίο εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς για την αξιοποίηση του παραμυθιού

Λειψυδρία στη νεροχώρα! – Παραμύθι

Ένα παραμύθι για την αειφορική χρήση του νερού που μέσα από τη δραματοποίηση μιας ιστορίας εμπλουτισμένης με ερωτήσεις και δραστηριότητες δίνει αφορμές για προβληματισμό και δράση.

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΟΥ ΥΓΡΟΤΟΠΟΥ ΤΟΥ ΔΕΛΤΑ ΤΟΥ ΚΑΛΑΜΑ

Γνωρίζω το νερό της Ευαγγελίας Δεσύπρη, ένα βιβλίο με διαθεματικές εργασίες με θέμα το νερό για τα Νηπιαγωγεία και την Α΄δημοτικού.

Εκπαιδευτικό πακέτο με υλικό για μαθητές και δασκάλους με τίτλο: Εξοικονόμηση νερού

Ο κόσμος του νερού (βιβλίο δραστηριοτήτων)

Ο κόσμος του νερού (βιβλίο εκπαιδευτικού)

Υλικό σε παιχνιώδη μορφή από την ΕΥΔΑΠ

Η σταγονοπαρέα

… Όταν μια βρύση στάζει σταγόνα σταγόνα μέσα σε ένα χρόνο μπορεί να αδειάζει νερό που θα επαρκούσε για να γεμίσουμε τουλάχιστον 35 φορές μια μπανιέρα
Εκπαιδευτικό πακέτο «Εξοικονόμηση Νερού»

Από τη σελίδα αυτή, μπορείτε να «κατεβάσετε» το πλήρες εκπαιδευτικό πακέτο «Εξοικονόμηση Νερού».

Σημειώνεται ότι το παρακάτω υλικό είναι διαθέσιμο ελεύθερα αποκλειστικά για χρήση από την εκπαιδευτική κοινότητα και για μη-κερδοσκοπικούς σκοπούς.

Εισαγωγή
Υλικό για μαθητές
Υλικό για εκπαιδευτικούς
1. Εξοικονόμηση νερού: Εμένα με νοιάζει
1. Αντί προλόγου
2. Ο κύκλος του νερού
2. Ο κύκλος του νερού
3. Νερό και φύση
3. Νερό και φύση
4. Νερό και σώμα
4. Νερό και σώμα
5. Νερό και πολιτισμός
5. Νερό και πολιτισμός
6. Νερό και οικονομικές δραστηριότητες
6. Νερό και οικονομικές δραστηριότητες
7. Παγκόσμια προβλήματα στη διαχείριση του νερού
7. Παγκόσμια προβλήματα στη διαχείριση του νερού
8. Νερό και κοινωνικές συγκρούσεις
8. Νερό και κοινωνικές συγκρούσεις
9. Νερό και κλίμα
9. Νερό και κλίμα
10. Το νερό στην πόλη
10. Το νερό στην πόλη
11. Η ρύπανση του νερού
11. Η ρύπανση του νερού
12. Το εμφιαλωμένο νερό
12. Το εμφιαλωμένο νερό
13. Προβλήματα του νερού σε τοπικό επίπεδο
13. Προβλήματα του νερού σε τοπικό επίπεδο
14. Το νερό στο σπίτι (α)
14-15. Το νερό στο σπίτι
15. Το νερό στο σπίτι (β)
16. Το κόστος του νερού
16. Το κόστος του νερού
17. Εξοικονόμηση νερού στο σπίτι
17. Εξοικονόμηση νερού στο σπίτι
18. Εξοικονόμηση νερού στο σχολείο
18. Εξοικονόμηση νερού στο σχολείο
19. Επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση νερού
19. Επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση νερού
 
20. Χώρος ελεύθερης έκφρασης
 
Φύλλα καταγραφής
Το ημερολόγιο της ομάδας
Φύλλο αξιολόγησης
Φύλλο καταγραφής δραστηριοτήτων

Νερόμυλος – Διαδραστική εικόνα
Η ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ! Το εργαλείο αυτό δίνει τη δυνατότητα να παρουσιάσεις πολλά αντικείμενα σε μια ενότητα και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται να ανοίγεις ξεχωριστά τη κάθε εφαρμογή, αν και δε το αποκλείει.

Water and painting, water-and-music, microbiological and …

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s