ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ: Παιδαγωγικό Υλικό για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Γραμματεία MEdIES

THE GIFT OF RAIN: Educational material for ESD, MEdIES Secretariat

Το υλικό αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση και την παρότρυνση των μαθητών της Α/θμιας και Β/θμιας να γνωρίσουν τις παραδοσιακές και νέες τεχνικές και πρακτικές συλλογής βρόχινου νερού.

Το ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ απευθύνεται σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού σχολείου (Δ΄, Ε΄και ΣΤ΄) και του Γυμνασίου (Α΄και Β΄). Στηρίζεται σε μαθητοκεντρικές και βιωματικές προσεγγίσεις εμπλέκοντας τους μαθητές σε δραστηριότητες κατά τις οποίες ανακαλύπτουν, διερωτώνται, προβληματίζονται, ενημερώνονται μαζί και μέσα από την αλληλεπίδρασή τους στην εργασία σε ομάδες.

Οι εκπαιδευτικές τεχνικές που προτείνονται στις δραστηριότητες είναι: η συζήτηση, τα μοντέλα, η δημοσκόπηση, η μελέτη στο πεδίο, τα παιχνίδια ρόλων και οι δραματοποιήσεις μέσα από τις οποίες προωθούνται θέματα σχετικά με τη στάση του υπεύθυνου πολίτη, τη πολιτισμική παράδοση και τις σύγχρονες ανάγκες και κατανάλωση, τη σύνδεση του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας – όλα σχετικά με το νερό.

Το περιεχόμενο του υλικού αναπτύχθηκε διαθεματικά εμπλέκοντας τα συναφή επιστημονικά πεδία, όπως: Οικολογία, Γεωγραφία, Μετεωρολογία, Ιστορία, Γλώσσα και Λογοτεχνία, Λαογραφία, Οικιακή Οικονομία. Περιλαμβάνει 10 θεματικές ενότητες που απευθύνονται στους μαθητές και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους ίδιους με την κατάλληλη υποστήριξη και διαμεσολάβηση του εκπαιδευτικού.

Κάθε θεματική αναπτύσσεται σε ένα τετράπτυχο (2 σελ. Α4 ή 1 σελ. Α3) που περιλαμβάνει και το Φύλλο Εργασίας, και που ο εκπαιδευτικός μπορεί να τυπώσει και να αναπαράξει για να τους μαθητές του.

Το υλικό έχει εγκριθεί από τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων σύμφωνα με την 30309/Γ7, της 16-10-2010 απόφαση.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Εισαγωγή στους στόχους, το περιεχόμενο και τις παιδαγωγικές κατευθύνσεις του υλικού.

00. ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
Γενικές οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς που θα υλοποιήσουν τις δραστηριότητες.

1. Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ & Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Οι μαθητές κατασκευάζουν ένα μοντέλο του κύκλου του νερού και μαθαίνουν για τις επιπτώσεις των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις λειτουργίες του κύκλου.

2. ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ
Οι μαθητές κάνουν έρευνα στο πεδίο για τον εντοπισμό και τη χαρτογράφηση των υδατικών πόρων -φυσικών και τεχνητών – του τόπου τους.

3. Η ΒΡΟΧΗ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ
Οι μαθητές κατασκευάζουν μία σχετική διάταξη για να μετρούν και να υπολογίζουν τη μέση βροχόπτωση στην περιοχή τους και συγκρίνουν τα αποτελέσματα τους με εκείνα των σχετικών Υπηρεσιών.

4. ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΒΡΟΧΙΝΟΥ ΝΕΡΟΥ

Οι μαθητές μελετούν στο πεδίο συστήματα συλλογής του βρόχινου νερού, εντοπίζουν τα τμήματα λειτουργίας τους και τα αποτυπώνουν σε σκίτσα και μακέτες.

5. (ΣΕ) TI XΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΣΤΕΡΝΑ;
Οι μαθητές ενημερώνονται για τα πλεονεκτήματα και τις απαιτήσεις ενός συστήματος συλλογής του βρόχινου νερού και τοποθετούνται μέσα από σχετικό παιχνίδι ρόλων.

6. ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
Οι μαθητές αξιοποιούν αρχειακό υλικό, λογοτεχνικά αποσπάσματα,  κ.ά. για τους τρόπους προμήθειας και αποθήκευσης του νερού δεκαετίες πριν στον τόπο τους και εκφράζονται μέσα από δραματοποίηση.

7. ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΩ, ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, ΣΥΛΛΕΓΩ
Οι μαθητές κάνουν μετρήσεις και υπολογισμούς για την ποσότητα του νερού που μπορεί να εξοικονομηθεί με τη χρήση του και αναλαμβάνουν δράση στο σχολείο τους.

8. ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ
Οι μαθητές εργάζονται με άρθρα σε μέσα ενημέρωσης σχετικά με τη διαθεσιμότητα και τη διαχείριση του νερού στα νησιά και φτιάχνουν τη δική τους «εφημερίδα» για το νερό.

9. Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Οι μαθητές μελετούν στο πεδίο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μνημείων του νερού – στέρνες, υδραγωγεία, δεξαμενές, κρήνες, κ.ά.- και διερευνούν την ιδιαίτερη λαογραφική και πολιτισμική σημασία τους.

10. ΣΤΑΛΑ – ΣΤΑΛΑ, ΛΕΞΗ – ΛΕΞΗ

Οι μαθητές ανακαλύπτουν τη γλωσσική παράδοση του τόπου τους σχετική με τα έργα για το νερό, δοχεία, κ.λπ.

Κατεβάστε εδώ ολόκληρο το παιδαγωγικό υλικό: ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ (2η έκδοση)

Advertisements

One thought on “ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ: Παιδαγωγικό Υλικό για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Γραμματεία MEdIES

  1. Παράθεμα: Έγκριση Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα «Το Δώρο της Βροχής» | Περιβάλλον και Παιδεία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s