Ιστοεξερευνήσεις: Ένα παράδειγμα για το δάσος

Πατώντας στην εικόνα θα βρείτε «Μια Ιστοεξερεύνηση σχετικά με την προσφορά αλλά και την καταστροφή των δασών, για μαθητές Γ’ και Δ’ δημοτικού».

ρούλης δεντρούλης

Η Ενεργοποίηση γίνεται όταν ο ήρωας μας εισάγει στο πρόβλημα: «Ο Ρούλης ο Δεντρούλης και η οικογένειά του ζούνε στο δάσος. Ο Ρούλης είναι πολύ στενοχωρημένος. Πριν από μερικές ημέρες ένα τρομερό γεγονός συνέβη κοντά στο σπίτι του. Πήρε φωτιά το δάσος, καταστράφηκαν σπίτια και κάηκαν δέντρα… Θέλετε να βοηθήσετε και εσείς το Ρούλη; Πώς νομίζετε ότι μπορείτε να το πετύχετε αυτό;»

Στη συνέχεια περιγράφονται αναλυτικά οι Διδακτικές Ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι μαθητές στην «δενδραποστολή» τους και η Διαδικασία που θα ακολουθήσουν οι ομάδες.

Ακολουθεί η Συλλογιστική Ανάδραση (Πώς κρίνετε την εργασία της κάθε ομάδας; Έχετε κάτι να προσθέσετε;) και οι Προεκτάσεις (Η παραπάνω διαδικασία θα μπορούσε να εμπλουτιστεί με την ένταξη περισσότερο βιωματικών δραστηριοτήτων όπως π.χ. η επίσκεψη σε δάση της περιοχής, οι αναδασώσεις κ.ά.).

Το συγκεκριμένο webquest (ιστοεξερεύνηση) θα μπορούσε να αποτελέσει υποστηρικτικό υλικό και να εφαρμοστεί στα πλαίσια των παρακάτω ενότητων των γνωστικών αντικειμένων των τάξεων Γ’ και Δ’ δημοτικού:

  • Γλώσσα Γ’ δημοτικού, α’ τεύχος, ενότητα: Ο κόσμος γύρω μας, κεφάλαιο 2: Τα χαρτιά ανακυκλώνονται.
  • Μελέτη του Περιβάλλοντος Γ’ δημοτικού, ενότητα 2: Ο τόπος μας, κεφάλαιο 4: Ενδιαφέρομαι για το περιβάλλον.
  • Μελέτη του Περιβάλλοντος Δ’ δημοτικού, ενότητα 3: Η φύση είναι το σπίτι μας, κεφάλαιο 10: Τα δάση εκπέμπουν σήμα κινδύνου.

Επιπλέον, θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος project με θέμα το δάσος ή ένα θέμα με το οποίο θα μπορούσαν να ασχοληθούν οι μαθητές τις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης. Οι ώρες ενασχόλησης με τη συγκεκριμένη ιστοεξερεύνηση εξαρτώνται από το βαθμό ετοιμότητας των μαθητών να χρησιμοποιούν τα εργαλεία που είναι εντεταγμένα σε αυτή, όπως για παράδειγμα το kidspiration, η αναζήτηση πληροφοριών σε μηχανές αναζήτησης κ.ά.

Αξίζει να σημειωθούν, στο σημείο αυτό, κάποιες βασικές προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για τη χρήση του συγκεκριμένου webquest. Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση:

  • του εργαλείου kidspiration
  • του προγράμματος Microsoft Word
  • μηχανών αναζήτησης για την εύρεση πληροφοριών

Παράλληλα, καλό θα ήταν να έχουν αναπτύξει ομαδοσυνεργατικές δεξιότητες και να είναι εξοικειωμένοι με το να εργάζονται σε ομάδες.

Η Ιστοεξερεύνηση δημιουργήθηκε από μια ομάδα από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης  που αποτελείται από τις Μαρία Ξηνταροπούλου, Ειρήνη Πήλιουρα και Ρούκστουλ Σελήνη στα πλαίσια του σεμιναρίου «Σχεδιασμός και ανάπτυξη διδακτικού υλικού σε διαδικτυακό περιβάλλον».

Παρόμοιες ιστοεξερευνήσεις μπορούμε να δημιουργήσουμε κι εμείς με τους μαθητές μας για το αντίστοιχο περιβαλλοντικό πρόγραμμα που υλοποιούμε.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s