Η χρησιμότητα της υλοποίησης καινοτόμων προγραμμάτων στην ξενόγλωσση διδασκαλία

Το άρθρο γράφει η Δρακοπούλου Μαρία, Εκπαιδευτικός ΠΕ06, στο 2ο τεύχος  του περιοδικού «Νέος Παιδαγωγός».

ΝΕΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ 2

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη της χρησιμότητας της πραγματοποίησης ανάλογων προγραμμάτων από εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών στο δημοτικό σχολείο, μέσω της παρουσίασης του σχεδιασμού, της διαδικασίας υλοποίησης και των αποτελεσμάτων του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, με ιδιαίτερη έμφαση στην αμφίδρομη προώθηση της ξένης γλώσσας μέσα από το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και του προγράμματος μέσα από την ξένη γλώσσα.

Τα καινοτόμα προγράμματα (περιβαλλοντικά, πολιτιστικά, αγωγής υγείας) που πραγματοποιούνται στο σημερινό σχολείο, παρέχουν σημαντικές ευκαιρίες για εφαρμογή της μεθόδου «μαθαίνω κάνοντας» στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας (Zabraila, 2012).

Μια τέτοια παιδαγωγική ευκαιρία δόθηκε σε δύο εκπαιδευτικούς της Αγγλικής γλώσσας και στους μαθητές τους μέσα από την πραγματοποίηση του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης “A Planet in Danger” (Ένας Πλανήτης σε Κίνδυνο). Ειδικότερα, το συγκεκριμένο πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε από δύο εκπαιδευτικούς της αγγλικής γλώσσας στο 11ο δημοτικό σχολείο Νίκαιας (ΕΑΕΠ) κατά το σχολικό έτος 2012-2013.

Για την πραγματοποίηση του προγράμματος επιλέχθηκαν οι τάξεις Δ’, Ε’ και ΣΤ’, καθώς προκειμένου να είναι δυνατή η χρήση της αγγλικής γλώσσας ως μέσο έρευνας και επικοινωνίας, ήταν απαραίτητο οι εμπλεκόμενοι να έχουν επαρκές -για τις ανάγκες του προγράμματος- γνωστικό επίπεδο στην ξένη γλώσσα (επίπεδα γλωσσομάθειας Α1-Α2 σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Γλωσσών, Council of Europe, 2001).

Kάθε μία τάξη από τις τρεις που συμμετείχαν ασχολήθηκε με ξεχωριστό άξονα του προγράμματος ως εξής: α) Η Δ’ τάξη με «τα ζώα υπό εξαφάνιση», «τη μόλυνση του αέρα» και «το φαινόμενο του θερμοκηπίου», β) η Ε’ τάξη με «την αποψίλωση των δασών», «την κλιματική αλλαγή» και «την ανακύκλωση», και γ) η ΣΤ’ τάξη με «τη μόλυνση των υδάτων», «τη σπατάλη του νερού» και «την σπατάλη ενέργειας». Η επιλογή και ο χωρισμός των θεμάτων ανά τάξη πραγματοποιήθηκε με βάση τα σχολικά εγχειρίδια για την αγγλική γλώσσα στις συγκεκριμένες τάξεις του δημοτικού και την αντίστοιχη αναφορά των επιμέρους θεματικών ενοτήτων σε αυτά. Με αυτόν τον τρόπο, επιτεύχθηκε η σύνδεση της διδακτέας ύλης του μαθήματος της αγγλικής γλώσσας με μια καινοτόμα πρακτική, την πραγματοποίηση προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Έπειτα, τα τμήματα της εκάστοτε τάξης ασχολήθηκαν με διαφορετικούς άξονες του προγράμματος, με σκοπό την αποδοτικότερη επεξεργασία τους, αλλά και τη δημιουργία ευκαιριών αλληλοενημέρωσης και ετεροδιδασκαλίας ανάμεσα στους μαθητές διαφορετικών τμημάτων.

Διαβάστε και κατεβάστε ολόκληρο το άρθρο από εδώ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s