Πώς τα παιδιά γίνονται ενεργοί πολίτες

Όταν σχεδιάζουμε βιωματικές δράσεις για τους μαθητές μας, λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παιδαγωγικές διαστάσεις του θέματος. Σχεδιάζουμε λοιπόν στοχευμένα, έτσι ώστε η δράση η σωματική να συνοδεύεται με γνώση, με άσκηση νοητικών δεξιοτήτων, με καλλιέργεια κριτικής σκέψης, με άσκηση κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η ομαδικότητα, η συμμετοχικότητα, η αλληλεγγύη. Κυρίως βέβαια στοχεύουμε στην αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών, που θα συνοδεύουν τους μαθητές μας σε όλη τους τη ζωή και σαν ενήλικες πλέον.

Δεν αποτέλεσε λοιπόν για μας έκπληξη η χαρά, η ζωντάνια και η βαθιά σκέψη με την οποία απάντησαν, οι 160 μαθητές που συμμετείχαν στον καθαρισμό της Παραλίας Ασπροπύργου*, όταν τους ζητήσαμε να αξιολογήσουν αυτή τη δράση. «Η καλύτερή μας εκδρομή», «τι όμορφα που ζούσαν οι άνθρωποι τότε», «πώς μπορούν να καταστρέφουν τις παραλίες;», «όλοι μαζί τα καταφέραμε»,»με πόσα λίγα ζούσαν οι παλιοί οι άνθρωποι», «τα παλιά εργοστάσια δεν τα γκρεμίζουν», «τι καλά να ήταν καθαρή να κάναμε και μπάνιο», «τι θα λένε οι τουρίστες για τις βρώμικες παραλίες μας;», «πρέπει να τα γράψουμε στον δήμαρχο», «θα ξανάρθουμε του χρόνου να ελέγξουμε» και άλλα πολλά σχόλια που δεν χωράνε σε μια ανάρτηση.

Ο καθαρισμός και η δράση στην παραλία με καταγραφή και διαχωρισμό των απορριμμάτων συνοδεύτηκε από τρία παιδαγωγικά παιχνίδια σκυταλοδρομίας με διαχωρισμό απορριμμάτων και από παράλληλη αξιοποίηση των πολιστισμικών στοιχείων της περιοχής. Το Δίκτυο Μεσόγειος SOS σχεδίασε τα δυο πρώτα, ενώ η Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής και το Φωτογραφικό Αρχείο σχεδίασαν το τρίτο μέρος. Η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από πηγές που μιλάνε, όπως οι παλιές φωτογραφίες, αλλά και τα ζωντανά μνημεία, όπως τα κτίρια, είναι απαραίτητο στοιχείο στα περιβαλλοντικά προγράμματα.

Με αυτό τον τρόπο και πολύ φυσικά αναδεικνύεται η έννοια της αειφορίας μέσα από τους τρεις πυλώνες που την διαμορφώνουν: περιβάλλον, κοινωνία, οικονομία. Έτσι, παράλληλα με τη γνώση, καλλιεργείται πνεύμα κριτικό, συγκρίνονται και αξιολογούνται διαφορετικές και αντικρουόμενες καταστάσεις, εντείνεται η επιθυμία για συμμετοχή και εν τέλει διαμορφώνεται ο χαρακτήρας του ενεργού πολίτη, που βασίζεται στη γνώση, στην κρίση και στη συμμετοχή.

*Ο καθαρισμός της Παραλίας Ασπροπύργου, που έγινε την Τρίτη 27 Μαίου 2014 , συνδιοργανώθηκε από την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΙΠΕ Δυτικής Αττικής και το Δίκτυο Μεσόγειος SOS, σε συνεργασία με το Δήμο Ασπροπύργου, το Φωτογραφικό Αρχείο και την Εθελοντική Ομάδα ΘΡΙΑ στα πλαίσια της εκστρατείας ΚΑΘΑΡΙΣΤΕ ΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ. Συμμετείχαν 160 μαθητές από τα 1ο, 2ο, 4ο ΔΣ Ασπροπύργου και το 1ο ΔΣ Μεγάρων. Όλοι αυτοί οι μαθητές υλοποίησαν φέτος με τις δασκάλες τους ετήσιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα είτε τα απορρίμματα είτε την βιώσιμη πόλη.

Ευχαριστώ από καρδιάς όλους τους συμμετέχοντες, αλλά ιδιαίτερα συγχαίρω τις άξιες συναδέλφους και εξαιρετικές δασκάλες: Ελένη Μερκουριάδου, Αιμιλία Τουρναβίτη, Σοφία Ζώτου, Βασιλική Πετρογιώργου, Αγγελική Ηλία, Σοφία Παππού, Μάνθα Αποστολοπούλου, Βασιλική Μπιζίμη για την ωραία συνεργασία και για τα άριστα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Είμαι σίγουρη ότι οι μαθητές τους θα ανακαλούν αυτά τα βιώματα σε όλη τη ζωή τους.

DSC07404DSC07421DSC07473DSC07423DSC07426DSC07424DSC07427DSC07473DSC07476DSC07501DSC07492DSC07511DSC07491DSC07517DSC07518DSC07445DSC07416DSC07412DSC07513DSC07493

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s