Μια γεύση απ’ το 1ο Θερινό Πανεπιστήμιο στις Οινούσσες

Μέσα σε κλίμα άκρως ζεστό και φιλικό, σε έναν ωραίο συνδυασμό μάθησης με ψυχαγωγία και καλοκαιρινές διακοπές, εξελίχτηκε το 1ο Θερινό Πανεπιστήμιο στις Οινούσσες από τις 21 έως τις 27/7/2014, που διοργάνωσε το Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης της ΕΛΛΕΤ σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ- Έδρα Unesco. Εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι εκπαιδευτικοί καταλύσαμε σε δύο κτίρια- τοπόσημα για το μικρό νησί των Οινουσσών, τη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού και το Οικοτροφείο του Ναυτικού Λυκείου, τα οποία αυτοδιαχειριστήκαμε ως προς την καθαριότητα και τον αερισμό παίρνοντας μια προσωπική γεύση της αειφορίας.

Σε πρωινή και απογευματινή ζώνη οι εισηγήσεις, οι επισκέψεις στο πεδίο και τα βιωματικά εργαστήρια κάλυψαν ένα μεγάλο εύρος της έννοιας του Αειφόρου Σχολείου με θεματολογία όπως: Εισαγωγή στο Αειφόρο Σχολείο, Αειφόρο κτίριο- βιοκλιματικός σχεδιασμός, Η συμβολή του σχολικού κήπου στο Αειφόρο Σχολείο, Αειφόρες μετακινήσεις, δικαιώματα πεζών/ΑΜΕΑ, Αειφορική διαχείριση του νερού στο σχολείο, Προβολή ντοκιμαντέρ «ΦΩΝΗ ΑΙΓΑΙΟΥ», Επίσκεψη στην Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας της Θεοτόκου, Μελέτη της βιοποικιλότητας του νησιού στο πεδίο, Η αξία της βιοποικιλότητας στο πλαίσιο της αειφορίας, Το φυσικό περιβάλλον στις Οινούσσες και τη Χίο, Κατασκευή παραδοσιακής κούκλας με ανακυκλώσιμα υλικά, Γνωριμία με τα τοπικά προϊόντα και τους παραγωγούς, Χτίζοντας δημοκρατική κουλτούρα στο σχολείο, Διαχείριση απορριμμάτων- Στήνουμε έναν κομποστοποιητή στην αυλή, Μειώνοντας το ενεργειακό μας αποτύπωμα, Παρασκευάζω σαπούνι από τηγανόλαδα, Η ψυχοσυναισθηματική εμπειρία των σχέσεων στη σχολική κοινότητα, Διατροφή: Το τραπέζι μας δείχνει τι πολίτες είμαστε (sustainable food education).

Οι εισηγητές ήταν άρτια καταρτισμένοι στο επιστημονικό τους αντικείμενο και παιδαγωγικά άψογοι στην επαφή τους με τους εκπαιδευόμενους. Σε θεωρητικό επίπεδο ο Καθηγητής Μιχαήλ Σκούλλος  προσέγγισε τις έννοιες της αειφορίας και της εκπαίδευσης για της αειφορική ανάπτυξη. Προχωρώντας με βιωματικά εργαστήρια σε πρακτικό επίπεδο ολόκληρη η παιδαγωγική ομάδα του ΑΕΣ με επικεφαλής την δρ Αγγελική Τρικαλίτη, και οι εισηγητές Έφη Φουσέκη, Μαλαματή Δίτσιου, Περσεφόνη Τσιμάκη, Δήμητρα Σωτηροπούλου, Μαρία Δημοπούλου, Αντιόπη Φραντζή, Μαρίνα Δεδούλη, Χρύσα Λαλαζήση, Γεωργία Πέζου, Θοδωρής Μαρδίρης, Μαρία-Στέλλα Αλούπη, Αλεξ. Βασιλοπούλου, Κων/να Μπολιεράκη, Γ. Γάτσιος, Λ. Χαραλαμπάτου συντέλεσαν ώστε να συνθέσουμε και να οικοδομήσουμε σφαιρικά την έννοια του αειφόρου σχολείου.

Παράλληλα εξελίχτηκε και η οργάνωση ερευνητικού σχεδίου εργασίας με θέμα: «ΟΙΝΟΥΣΣΕΣ, μια Αειφόρος Κοινότητα;» Οι εκπαιδευόμενοι χωριστήκαμε σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά μας σε επτά θεματικές ομάδες εργασίας 1. Οικονομία-Ανάπτυξη, 2. Διαχείριση νερού-απορριμμάτων, 3. Βότανα-Γευσιγνωσία, 4. Αρχιτεκτονική κληρονομιά, 5. Τοπική ιστορία-μνημεία, 6. Μετακινήσεις, 7. Βιοποικιλότητα-Φυσικό Περιβάλλον με μέντορες τους Μ. Δημοπούλου, Ε. Φουσέκη, Μ. Δίτσιου, Χ. Λαλαζήση, Π. Τσιμάκη, Μ. Δεδούλη, Θ. Μαρδίρη και Μ.-Σ. Αλούπη και άρχισε η εξερεύνηση, πολλαπλώς και ποικολοτρόπως, με πρωινούς και απογευματινούς περιπάτους στον οικισμό, φωτογράφηση και καταγραφή εντυπώσεων, συνεντεύξεις από τοπικούς παράγοντες, επισκέψεις σε χώρους διαχείρισης απορριμμάτων, στην αφαλάτωση και όπου αλλού κρίναμε απαραίτητο. Ακολούθησε η επεξεργασία του πρωτογενούς υλικού από τις ομάδες. Στο τέλος οι ομάδες παρουσίασαν τα παραγόμενα πνευματικά-εικαστικά προϊόντα του ερευνητικού τους σχεδίου εργασίας μαζί με προτάσεις προς την τοπική κοινωνία το Σάββατο το βράδυ στην τελετή λήξης.

Στα κενά μας απολαμβάναμε ομαδικά την πεντακάθαρη και καταγάλανη θάλασσα στα κοντινά κολπάκια του νησιού. Η πλούσια αυτή εβδομάδα έκλεισε με αποχαιρετιστήριο δείπνο με οινουσιώτικο γλέντι στον Ναυτικό Όμιλο. Όλοι οι εκπαιδευόμενοι φύγαμε με υποσχέσεις να κρατήσουμε ζωντανή την επαφή μας, να αναπτύξουμε συνεργασίες και να μεταδώσουμε το «αειφόρο» κλίμα στα σχολεία μας.

Συγχαίρουμε ολόκληρη την Παιδαγωγική Ομάδα του Αειφόρου Ελληνικού Σχολείου και ιδιαίτερα την δρ Αγγελική Τρικαλίτη τόσο για την άψογη διοργάνωση όσο και για το παιδαγωγικό κλίμα του Θερινού Πανεπιστημίου. Η επιλογή του μικρού αυτού ακριτικού νησιού ήταν πολύ επιτυχημένη, γιατί με το μέγεθος και τη δομή του βοήθησε να οικοδομηθούν οι σχέσεις των συμμετεχόντων. Επίσης μέσα από την ανάπτυξη της ερευνητικής δουλειάς μάς δόθηκε η ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με την τοπική κοινωνία, να ανακαλύψουμε τις αειφορικές ποιότητές της, να αφουγκραστούμε τις ανάγκες της και να καταθέσουμε προτάσεις. Με χαρά αντιληφθήκαμε ότι το νησί ζωντάνεψε εξ αιτίας μας για μια βδομάδα, η παρουσία μας έγινε ιδιαίτερα αισθητή και ενδιαφέρουσα στους κατοίκους του, οι οποίοι μας χαιρετούσαν εγκάρδια όποτε μας συναντούσαν. Ξέρουμε ότι περιμένουν και το επόμενο καλοκαίρι να επαναληφθεί αυτή η δραστηριότητα και να εμπλουτίσει με νέες ιδέες την αειφορική ανάπτυξη του νησιού. Πράγμα το οποίο ευχόμαστε να πραγματοποιηθεί!!!

Αλεξάνδρα Τσίγκου,

υπ/νη ΠΕ ΔΙΠΕ Δυτικής Αττικής

Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από τις εργασίες του 1ου Θερινού Πανεπιστημίου Οινουσσών παρμένο από τα αρχεία των Φωτεινής Μανιατάκου, Κατερίνας Χουλιαρά και Αλεξάνδρας Τσίγκου.

DSC08607b

σκούλλο

ομάδε

ομάδες

μαλαμα

μαλαματή

πεζου

φουσεκη

φουσεκη 2

σκούλλος

καμένα

καμέννν

καμενα

DSC08940

DSC08937

DSC08943

κήπος

ομαδες

μαρίναα

μαρίνα

νικο

νικος

κούκλ

κούκλεες

κουκλ

κούκλε

κούκλες

κούκλλλλ

κούκλεεες

κομποστοποιητής

κουτί

κουτίι

γευσιγνωσ

γευσιγνωσία

δημοκρατία

δημοκρατίαα

αρχιτεκτο

αρχιμακετ

σαπούνι

αιολική

οινούσσες1

DSC08609b

ηλιοβασίλεμα

απορριμματα

βοτανα

δημαρχος

νερό

DSC09383

τελική

χορός καραβι

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s