«Ίδρυση και Συγκρότηση Τοπικού Δικτύου για το Αειφόρο Σχολείο»

empower-tree

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε συνέχεια της από 26/1/2016 με Αρ. Πρωτ. Φ23/277 πρόσκλησής της προς τα σχολεία, εγκρίνει την Ίδρυση Τοπικού Δικτύου για τη σχολική χρονιά 2015-2016 με τίτλο:

«Σχολείο Αειφόρο: Αλλάζουμε το χώρο, τις μεθόδους, τις σχέσεις».

Το ΤΔ θα συντονίζεται από τις Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αλεξάνδρα Τσίγκου και Αγωγής Υγείας Γωγώ Σταματοπούλου. Το δίκτυο εντάσσεται στις δράσεις της «Έδρας UNESCO για την Διαχείριση και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στην Μεσόγειο», υπό την επιστημονική εποπτεία του καθηγητή κ. Μιχαήλ Σκούλλου.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

Σκοπός του ΤΔ είναι να γίνει πεδίο για γόνιμο προβληματισμό και ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα στους μαθητές και εκπαιδευτικούς σχετικά με τρόπους και πρακτικές που συνδέονται με τις αειφορικές λειτουργίες του σχολείου.

 

ΣΤΟΧΟΙ

Το ΤΔ έχει κύριο στόχο τον συντονισμό και την υποστήριξη των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων της Δυτικής Αττικής, τα οποία επιθυμούν να  μετασχηματιστούν σε αειφόρα, καθώς και την ανάπτυξη της επικοινωνίας μεταξύ τους και με ολόκληρη την σχολική κοινότητα, την ενίσχυση πρωτοβουλιών διασχολικών συνεργασιών και συνεργασιών με την τοπική κοινότητα, την επιμόρφωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών, την δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού.

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Ο μετασχηματισμός των σχολείων σε αειφόρα γίνεται με τη μεθοδολογία της ολιστικής σχολικής προσέγγισης (whole school approach) και την επεξεργασία των 8 πυλώνων εισόδου: 1. Δημοκρατία- συμμετοχή 2. Προαγωγή της μάθησης 3. Προαγωγή των τεχνών και του πολιτισμού 4. Αειφορικό κτίριο και αυλή 5. Εξοικονόμηση ενέργειας και βιώσιμες μετακινήσεις 6. Εξοικονόμηση φυσικών πόρων 7. Προαγωγή της Υγείας 8. Από την τοπική στην παγκόσμια κλίμακα.

 

Οραματικά, το Σχολείο ως Αειφόρο προάγει τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, καλλιεργεί πνεύμα ομαδικό, προωθεί διαδικασίες συνεργασίας, δίνει ευκαιρίες να ασχοληθούν όλοι με τα κοινά και τη διαχείρισή τους. Το Σχολείο ως Αειφόρο διαμορφώνει ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες μέσα από βιωματικές μεθόδους μάθησης, που τους ενεργοποιούν στην κατάκτηση της γνώσης. Το Σχολείο ως Αειφόρο δίνει τη δυνατότητα σε όλους να νοιάζονται και να παρεμβαίνουν στο χώρο τους ενεργητικά διαμορφώνοντας οι ίδιοι τα παιδαγωγικά κριτήρια. Κατ’ επέκταση τα Αειφόρα Σχολεία λειτουργούν ως ζωντανές κοινότητες μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες όλων των εμπλεκόμενων μελών τους: της διεύθυνσης, των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων, της τοπικής κοινότητας.

 

Το Αειφόρο Σχολείο θέτει τα θεμέλιά του στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, προάγει την Υγεία, τον Πολιτισμό και την προστασία του Περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, για να προχωρήσει πέρα από αυτά σε μια ολιστική προσέγγιση των δράσεών του.

 

Συνοπτικά το Σχολείο, για να μετασχηματιστεί σε Αειφόρο, κινείται σε τρεις άξονες:

  • μετασχηματίζει το χώρο του (τις αίθουσες, τους διαδρόμους, την αυλή, τον κήπο)
  • μετασχηματίζει τις μεθόδους διδασκαλίας (προάγοντας σε μεγάλο βαθμό τις βιωματικές, ανακαλυπτικές, ερευνητικές, ομαδοσυνεργατικές μεθόδους)
  • μετασχηματίζει τις σχέσεις των εμπλεκομένων μελών του με τακτικές συνελεύσεις και συνεργασίες προάγοντας τη δημοκρατία και την ισοτιμία.

 

Επιστημονική Επιτροπή

  1. Μιχαήλ Σκούλλος, ΕΚΠΑ/Έδρα ΟΥΝΕΣΚΟ για την αειφόρο ανάπτυξη και την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη στη Μεσόγειο
  2. Αγγελική Τρικαλίτη, δρ Χημείας, τ. Σχ. Σύμβουλος Χημικών, Συντονίστρια Προγράμματος “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο”
  3. Μαρίνα Δεδούλη, δρ Ψυχολόγος, τ. Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων, Μέλος ΠΟ Προγράμματος “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο”
  4. Γιώργος Παυλικάκης, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ04
  5. Βαρβάρα Νίκα, δρ, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ70
  6. Κατερίνα Καζέλα, δρ Σχ. Σύμβουλος ΠΕ60
  7. Μαρία Δημοπούλου, Υπ/νη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΠΕ Α΄ Αθήνας

 

Συντονιστική Επιτροπή

  1. Αλεξάνδρα Τσίγκου, Υπ/νη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΠΕ Δυτικής Αττικής
  2. Γωγώ Σταματοπούλου, Υπ/νη Αγωγής Υγείας ΔΠΕ Δυτικής Αττικής
  3. Σταμάτα Βαβούλη, Διευθύντρια 7ου Δ.Σ. Ασπροπύργου
  4. Ασημίνα Πισπιρίγκου, Προϊσταμένη 2ου Νηπ/γείο Άνω Λιοσίων
  5. Χαράλαμπος Παναγιωτίδης, δάσκαλος 2ου Δ.Σ. Νέας Περάμου

 

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Για να ενταχθεί ένα σχολείο στο Τοπικό Δίκτυο απαραίτητες προϋποθέσεις είναι:

α) Η υλοποίηση ποικιλίας Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας ή Πολιτιστικών Θεμάτων)

β) Η ενεργός συμμετοχή του Διευθυντή ή της Διευθύντριας και δύο τουλάχιστον εκπαιδευτικών για τα Δημοτικά σχολεία, ενώ για τα Νηπιαγωγεία αντίστοιχα της Προϊσταμένης και μίας τουλάχιστον Νηπιαγωγού.

 

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

Α/Α ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ/ΤΡΙΑ-ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
1 5ο ΔΣ Ελευσίνας Παναγιώτα Αντωνιάδη Ελπινίκη Μιχάλη
Ιουλία Δρετάκη
Ευφροσύνη Δόβα
Δέσποινα Λάσκου
Βασιλική Ιωάννου
Γεώργιος Στρούζας
Αθηνά Λακιάρα
Αικατερίνη Ρεπόρτερ
2 2ο ΔΣ Ασπροπύργου Διονυσία Τέντε Αγγελική Ηλία
Βασιλική Πετρογιώργου
Μαρία Σαργιώτη
Ευστρατία Καρασαββίδου
Σοφία Λουκίσα
Μαρία Πέππα
Μαρία Ιωάννα Κουκουλά
Ελένη Αποστόλου
Βαία Ντελή
3 1ο ΔΣ Ασπροπύργου Ιωάννης Συμεωνίδης Ελένη Λιάκου
Θεοδώρα Γρομητσάρη
Σοφία Κωστάκη
Ελένη Πανουκλιά
4 7ο ΔΣ Ασπροπύργου Σταμάτα Βαβούλη Διονυσία Γιώτη
Ελένη Ζαίμη
Κωνσταντίνος Σαπουντζής
5 9ο ΔΣ Μεγάρων Ελευθερία Καλαϊτζή Ελένη Βαρελά
Αικατερίνη Παπαφράγκου
6 2ο ΔΣ Νέας Περάμου Ευγενία Αλεξοπούλου Ελένη Αγερικού
Χαράλαμπος Παναγιωτίδης
7 ΔΣ Φυλής Χρυσούλα Κρομμύδα Μαρία Παπαναστασίου
Ελένη Χαρατσάρη
Νίκη Φαρατζή
8 5ο Νηπ Ελευσίνας Βασιλική Σκουρλή Θεοδώρα Πουρή
Γαρυφαλιά Τζίκα
9 Νηπιαγωγείο Φυλής Γεωργία Παπαθανασίου Ευαγγελία Κατσαρού
Σοφία Τσίπρα
10 2ο Νηπ Άνω Λιοσίων Πολυχρονίτσα Ιωαννίδου Ασημίνα Πισπιρίγκου
Σοφία Μαριάννα
11 2ο Νηπ Ζεφυρίου Χαλκιώτου Μαρία Γεωργία Σκεπετάρη
Χριστίνα Παπαγιάννη
12 3ο Νηπ Μεγάρων Φωτεινή Κοντοπούλου Κυριακοπούλου Αικατερίνη
13 8ο Νηπ Μεγάρων Σοφία Μητροπούλου Βασιλική Μακρυγιάννη
Παγώνα Λουκά
14 6ο Νηπ Μεγάρων Κωνταντίνα Δουφεξή

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

Στα πλαίσια του Τοπικού Δικτύου θα αναπτυχθούν διασχολικές συνεργασίες και άνοιγμα στην τοπική κοινωνία μέσω συνεργασιών των σχολείων με τοπικούς φορείς. Επίσης θα αναπτυχθούν συνεργασίες με τα αντίστοιχα Τοπικά Δίκτυα που έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν πιλοτικά σε άλλες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της Αττικής, καθώς επίσης και με πανελλήνιες αντίστοιχες πρωτοβουλίες άλλων φορέων.

 

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευσίνας

Τομέας Δημόσιας Υγείας Γενικού Νοσοκομείου Ελευσίνας ΘΡΙΑΣΙΟ

 

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Για την επιστημονική και παιδαγωγική επιμόρφωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών θα υλοποιηθεί κύκλος επιμορφωτικών σεμιναρίων και ημερίδων, με έμφαση στη συμμετοχική και βιωματική εργασία. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί θα παρακολουθήσουν τις σχετικές επιμορφώσεις δρώντας πολλαπλασιαστικά και μεταφέροντας το πνεύμα της αειφορίας στα υπόλοιπα μέλη της κοινότητας.

 

ΔΙΑΧΥΣΗ ΔΡΑΣΕΩΝ

Οι δραστηριότητες του Τοπικού Δικτύου θα διαχέονται διαδικτυακά μέσα από Ιστοσελίδα,  που θα δημιουργηθεί στην πορεία για τον σκοπό αυτό.

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Η διάρκεια λειτουργίας του ΤΔ θα είναι ετήσια, θα αφορά τη σχολική χρονιά 2015-2016 και ενδέχεται να παραταθεί μετά το πέρας της.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s